Thursday, September 29, 2011

Thursday, September 22, 2011

-Aku & k.yanie-

Aktiviti aku n k.yanie bersama-sama geng Sannina-SCi.
Esok baru nak upload gambar yg lain. Aktiviti family day bersama geng abg kami.hehehe 

-Koleksi Hantaran Linda Afiq (Bahulu Ikan)-



-Bahulu ikan-
  • Gubahan hantaran untuk tempahan semuanya  dengan harga yang berpatutan.
  •  RM28 beserta kotak

-Koleksi Hantaran Linda Afiq (Jelly Anggur)-

-Jelly Anggur-
  • Gubahan hantaran untuk tempahan semuanya  dengan harga yang berpatutan.
  •  RM22 beserta kotak

    Tafsiran Mimpi Menurut Islam

    Salam semua..hari ni nak berkongsi mengenai mimpi kita...apa 2 pun semuanya ketentuan dari Ilahi...

    Mimpi Berkaitan Peristiwa Atau Kejadian
    1. Bermimpi menunaikan solat alamatnya akan sempurna kerja di dunia dan akhirat.
    2. Bermimpi berlaku perang sabil atau anda akan menunaikan haji alamatnya dosa anda akan diampunkan dunia dan akhirat
    3. Bermimpi memasuki masjid haram atau melakukan tawaf di baitulallah alamatnya anda akan mendapat pahala dan nikmat akhirat dan jika seseorang itu berada dalam kesakitan ia akan segera sembuh
    4. Bermimpi beri sedekah atau zakat fitrah anda akan berasa suka cita dan aman bahagia
    5. Bermimpi memohon doa kepada Allah Taala atau membaca qur'an di rumah anda alamatnya anda akan terlepas daripada bahaya atau sempurna sesuatu pekerjaan yang dilakukan
    6. Jika bermimpi membaca qur'an dengan suara yang lanjut alamatnya panjang usia anda
    7. Jika bermimpi berpuasa alamatnya anda akan mendapat kekayaan atau menjadi orang yang berpakat besar
    8. Jika bermimpi diri anda dalam keadaan bersujud alamatnya anda akan bertapa
    9. Bermimpi sembahyangkan jenazah memberi alamat anda akan mendapat pahala di dunia dan akhirat
    10. Jika bermimpi melihat pelita atau sesuatu yang menyala menandakan pekerjaan yang anda lakukan tidak dapat dilakukan oleh orang lain Bermimpi diri atau rumah anda terbakar menandakan anda akan mendapat ilmu kebajikan di dunia dan akhirat
    11. Jika bermimpi melihat jalan masuk ke kebun atau sesuatu kawasan alamatnya anda akan mendapat berita yang gembira
    12. Jika bermimpi melihat jalan yang lurus memberi alamat anda akan melakukan segala suruhan Allah Taala Jika bermimpi melihat jalan ke pekan memberi petunjuk anda akan mendapat keuntungan yang besar
    13. Jika bermimpi melihat jalan yang sempit alamatnya anda akan mengalami kesukaran
    14. Bermimpi perisai terlalu banyak di rumah anda alamatnya rumah anda dipeliharan daripada sebarang kejahatan
    15. Bermimpi mengenai anak panah menandakan anda akan mendapat surat Jika bermimpi diri di panah orang alamatnya anda akan mengirim berita kepada orang
    16. Bermimpi memanah kayu menandakan akan berlaku kematian
    17. Bermimpi bermain besi memberi alamat sebarang pekerjaan yang dilakukan akan diakhiri dengan kejayaan
    18. Bermimpi bermain dengan senjata menandakan seseorang itu akan mendapat kebaikan daripada apa yang dilakukan untuk kebajikan Bermimpi mengenai permata membawa petanda anda akan mendapat harta atau kenaikan pangkat
    19. Bermimpi memakai gelang perak di kaki alamatnya anda akan mendapat kebajikan
    20. Bermimpi duit terbelah dua alamatnya anda akan bergaduh
    21. Bermimpi bertengkolok besar atau berbaju besar anda akan menjadi orang berpengaruh atau berpangkat besar
    22. Bermimpi berkain hijau alamatnya segala kerja yang dilakukan akan mendapat keredhaan Allah Taala.
    23. Bermimpi memakai kain memberi alamat anda akan mendapat keuntungan yang besar
    24. Jika bermimpi kain di pinggang terkoyak alamat keluarganya akan mati dan kalau terkoyak baju alamat kematiannya
    25. Bermimpi mengenai bunyi gendang di dalam rumah alamatnya pekerjaan anda diberkati
    26. Jika bermimpi bunyi rebab alamat beroleh kegembiraan dalam hidup
    27. Jika bermimpi makan kuih apam alamatnya anda akan mendapat harta dan jika makan sehidangan dengan raja atau orang besar kehendak anda akan tercapai
    28. Bermimpi makan gula alamatnya seseorang akan berduka cita
    29. Bermimpi makan makanan masam memberi alamat anda akan sakit atau berduka cita Jika bermimpi memakan ubat alamatnya anda akan berada dalam keadaan aman dan sentosa
    30. Sekiranya bermimpi diri anda telah sembuh dari demam, menandakan cita-cita anda akan berjaya.
    31. Jika bermimpi muka anda merah atau hitam menandakan anda akan mendapat bahaya.
    32. Jika bermimpi gigi anda patah menandakan saudara anda akan mendapat kemalangan atau mati.
    33. Jika bermimpi diri anda dipukul orang atau mengalami perdarahan menandakan anda akan kehilangan harta.
    34. Jika bermimpi dimarahi guru, menandakan anda akan dimurkai oleh orang-orang besar.
    35. Jika bermimpi rumah anda atau rumah orang lain runtuh alamatnya anda akan difitnah.
    36. Jika bermimpi naik ke rumah besar atau mahligai yang indah anda akan memperoleh kebesaran di dunia dan akhirat.
    37. Jika bermimpi membuat rumah atau dinding alamatnya anda akan memperolehi kekayaan dan selamat dalam kerjaya anda.
    38. Jika bermimpi melihat rumah yang tinggi menandakan anda akan berkawan dengan orang jahat
    39. Bermimpi tangga rumah patah menandakan anda akan dikhianati
    40. Sekiranya di dalam mimpi anda anda berwudhuk alamatnya pekerjaan anda akan sempurna
    41. Jika bermimpi tidak boleh berenang atau sesak nafas yang teramat sangat menandakan anda akan memperoleh harta atau ilmu
    42. Sekiranya anda bermimpi berjalan atau berlayar ke sesuatu tempat yang jauh menandakan anda akan dipermuliakan orang
    43. Bermimpikan ayam sabung menyambung menandakan anak lelaki anda akan berkawan dengan orang baik
    44. Jika bermimpi melihat Allah Taala dengan ketiadaan yang menyerupai baginya dengan sesuatu , segala kehendak akan diperolehnya dan dialah Wali Allah yang beroleh kebesaran di dunia dan akhirat
    45. Sekiranya seseorang bermimpi melihat Rasulullah s.a.w anda akan masuk syurga
    46. Jika bermimpi melihat malaikat Jibrail a.s datang kepada anda, anda akan mendapat pahala di dunia dan akhirat
    47. Jika di dalam mimpi seseorang itu melihat titian siratulmustaqim, seseorang itu akan mendapat pekerjaan yang baik dan dijauhi daripada kejahatan
    48. Sekiranya bermimpi melihat pendita atau fakir, anda akan dikurniakan sesuatu oleh Allah s.a.w
    49. Sekiranya bermimpi melihat lelaki lebih ramai daripada perempuan menandakan anda akan mendapat kebajikan
    50. Jika bermimpi memegang dakwat atau kalam, alamatnya anda akan memperoleh isteri, ilmu dan harta yang halal
    51. Jika bermimpi mata atau tubuh anda bercahaya alamatnya anda akan memperoleh kebajikan dengan sempurna
    52. Jika bermimpi mencukur bulu ketiak menandakan anda akan terlepas dari harta yang ditanggung
    53. Jika bermimpi berjumpa dengan orang alim alamatnya anda akan menjadi penghulu besar
    54. Jika bermimpi memotong rambut menandakan anda akan bercerai dengan isteri
    55. Bermimpi membuang darah menandakan anda akan sembuh dari penyakit
    56. Jika bermimpi paras anda mempunyai perempuan alamatnya anda akan memperoleh harta atau anak
    57. Jika bermimpi diri anda mati menandakan anda akan panjang umur tetapi jika bermimpi mati hidup semula alamatnya kehendak anda akan diperoleh
    58. Sekiranya diri anda bermimpi dibawa ke kubur alamatnya anda akan beroleh kekayaan
    59. Jika bermimpi kanak-kanak datang kepada anda menandakan anda akan memperoleh harta yang banyak

    Mimpi Berkaitan Alam Semulajadi Dan Tanaman

    1. Bermimpi mengenai batu-batu halus alamatnya anda akan terlepas dari kedukaan
    2. Bermimpi makan tanah liat anda akan mendapat harta
    3. Seseorang yang bermimpi emas yang banyak di dalam rumahnya alamatnya anda akan menjelaskan segala hutang piutang
    4. Jika anda bermimpi hujan turun dengan lebat, anda akan mendapat rezeki berlipat kali ganda dan memperoleh rezeki yang halal.
    5. Jika bermimpi bintang jatuh ke riba atau jatuh ke atas rumah menandakan anda akan memperoleh kejayaan dan dikurniakan anak yang baik.
    6. Sekiranya bermimpi naik ke atas angin dan tetap di sana anda akan menjadi raja.
    7. Sekiranya anda bermimpi melihat matahari dan bulan, bulan turun ke riba atau masuk ke lengan baju, anda akan memperolehi kejayaan di dunia.Sebaliknya jika melihat matahari terbelah dua atau hitam warnanya menandakan raja di negeri itu mati atau negeri itu akan mendapat huru-hara.
    8. Jika bermimpi mendengar halilintar atau guruh petir menandakan sesuatu yang tidak baik akan berlaku.
    9. Jika bermimpi tebu anda akan dimurahkan rezeki sebaliknya
    10. jika bermimpi menanam sesuatu tanaman kemudian tanaman itu tumbuh menandakan anda akan memperoleh untung yang banyak
    11. Bermimpi pohon gandum,padi atau kacang hidup dengan subur manandakan anda akan memperoleh rahmat allah, sebaliknya jika bermimpi menanam tanaman yang masam anda akan berduka-cita.
    12. Jika bermimpi menanam kapas anda akan mendapat untung
    13. Bermimpi air sungai mengalir dengan tenang menandakan anda akan terlepas dari bahaya.
    14. Jika bermimpi air sungai kering anda akan memperoleh kesakitan
    15. Jika anda bermimpi mandi dalam sungai menandakan anda akan beroleh rahmat
    16. Jika bermimpi menyelam dalam sungai yang airnya sejuk alamatnya anda akan beroleh nikmat di dunia dan akhirat
    17. Jika bermimpi air laut menjadi tawar atau manis anda akan memperoleh harta atau dijauhi dari sebarang bahaya.
    18. Jika anda bermimpi air terlalu panas menandakan anda akan berduka cita.
    19. Jika bermimpi makan buah timun alamatnya anda akan mendapat kebajikan atau berjumpa dengan orang yang mahir dalam ilmu pengetahuan
    20. Bermimpi mengenai buah delima manis anda akan memperoleh kebajikan dan keuntungan dalam perniagaan
    21. Bermimpi makan api memberi alamat beroleh isteri yang bijaksana
    22. Bermimpi tentang emas,perak atau timah menandakan kerja yang dilakukan tidak mendapat sebarang keuntungan
    23. Bermimpi emas bertahtakan permata anda akan mendapat kekayaan

    Bermimpi Akan Haiwan

    1. Jika bermimpi melihat kambing yang terlalu banyak menandakan pekerjaan anda akan memperoleh rezeki yang halal.
    2. Sekiranya bermimpi naiki kuda atau unta, anda akan memperoleh kemuliaan dan kebajikan serta cita-cita anda akan dimakbulkan Allah.
    3. Bermimpi naik gajah anda akan dipermuliakan orang dengan kebesaran.
    4. Jika bermimpi membunuh gajah anda akan dihormati dan memperoleh kebahagian di dunia dan akhirat.
    5. Jika bermimpi melihat gajah berjuang alamatnya orang-orang besar akan berkelahi sesama sendiri.
    6. Jika bermimpi harimau datang kepada anda alamatnya anda akan memperoleh kehinaan
    7. Jika bermimpi melihat babi atau anaknya menandakan orang itu melakukan pekerjaan terkutuk. Sebaliknya jika bermimpi membunuh babi atau tikus anda akan menunaikan haji atau memperoleh pahala haji.
    8. Jika bermimpi pelanduk atau kijang datang kepada anda alamatnya anda akan memperolehi isteri yang jahat.
    9. Jika bermimpi lebah bersarang dalam telaga atau sarangnya jatuh dalam telaga menandakan anda akan dipermuliakan orang
    10. Sekiranya bermimpi anda ditangkap harimau, alamatnya anda akan diperdayakan orang
    11. Bermimpi memandikan binatang menandakan seseorang itu akan sakit atau mendapat kebinasaan atau kehilangan sesuatu
    12. Jika bermimpi melihat terlalu banyak ayam di bawah rumah anda atau di dalam kampung anda akan beroleh orang gaji atau hamba yang baik
    13. Jika bermimpi bermain telor ayam menandakan anda akan berkawan dengan orang-orang jahat
    14. Jika anda bermimpi bermain dengan burung hantu di rumah atau berhampiran dengan rumah anda menandakan ahli keluarga anda akan meninggal dunia
    15. Sekiranya anda bermimpi burung merak datang kepada anda lalu anda tangkapnya menandakan anda akan memperoleh kekayaan atau mendapat anak lelaki
    16. Jika bermimpi lebah, lalat atau nyamuk terlalu banyak alamatnya orang ramai akan berhijrah ke tempat anda
    17. Jika bermimpi burung terbang ke rumah anda kemudian terbang ke rumah orang lain menandakan anda akan berduka cita
    18. Bermimpi burung putih datang ke rumah menandakan anda akan memperoleh isteri yang budiman atau mendapat rezeki
    19. Jika bermimpi menunggang naga menandakan semua kehendak diperoleh
    20. Jika bermimpi dililit ular seluruh badan menandakan sesuatu yang buruk akan berlaku
    21. Bermimpi kutu atau hama melekat di badan atau pakaian menandakan anda akan mendapat bencana
    22. Bermimpi disengat binatang bisa menandakan anda akan mendapat kecelakaan
    23. Jika bermimpi dipatuk ular seseorang itu akan mendapat suami atau isteri
    24. Bermimpi makan telor ayam, pisang atau minyak alamatnya akan memperoleh keuntungan
    25. Bermimpi memukat ikan alamatnya anda akan menjadi kaya atau mendapat keuntungan yang berlipat kali ganda
    26. Bermimpi mencari burung alamatnya anda akan mendapat keuntungan dan dimurahkan rezeki
    27. Bermimpi mendapat terlalu banyak najis menandakan anda akan kekurangan harta
    28. Bermimpi mengenai najis besar menandakan anda akan mendapat kerugian
    29. Jika bermimpi makan tahi alamatnya anda akan memperoleh harta yang halal dan akan sembuh dari penyakit
    30. Jika bermimpi mencium bau kasturi atau anbar alamat orang itu akan sakit Bermimpi tubuh anda direnjis air mawar menandakan anda akan mendapat harta kekayaan yang halal

    *p/s: Sebahagian dari mimpi yang kita alami mungkin adalah mainan tidur(gangguan syaitan). Bergantung kepada waktu kita tidur dan kebiasaanya mimpi yang benar selalu berlaku apabila keadaan kita tidur dengan nyenyak terutama 1 jam selepas lena tidur sehingga sebelum waktu subuh.
    Setiap perkara yang berlaku, berserahlah kepada Qada dan Qadar kerana Allah SWT lah yang maha mengetahui. Wassalam.....:)

    Wednesday, September 14, 2011

    ---Sweet,sweet,sweet swet sweet----

    Next Month besday afiq yg ke-3 tahun..Rasa cepat masa berlalu..dari afiq merangkak, berjalan, berlari n skng dah banyak cakap, memang 2 x sedar .gambaq kat ats antara kek besday dia n abah. Selalu sambut besday depa 2…beza 2 hari ja dia n abah dia di lahirkan…perangai depa pun lebih kurang serupa..syok la depa…setiap tahun dok wat d kg.yan…..Skng afiq suka sangat layan ultraman, bangun tido, sebelum tido, balik sek. semuanya layan movie 2…ibu dia ni sampai nak termuntah dok layan cerita 2…Disebabkan dia suka dgn ultaraman,,,cadang 2 nak beli kek ultraman utk besday dia yg ke 3thn…Mesti dia suka.skng pandai pula dok nyanyi lagu happy besday..thanks kpd. Cikgu 2 yg mengajar dia…
    2 hari lepas ada layan blog tikah(kwn aku masa kat uitm penang).. tikah, rupanya anak kita nama sama…besday anak dia, dia belikan kek ultraman…nanti nak cari lebih kurang macam 2 juga la…hahaha..ciplak kek org la pula…anak suka, kita sebagai ibu mesti nak sediakan..x gitu…Besday aku yg lepas(9.9.2011) genap la umoq aku yg ke-26 thn…still young.Perasaannya..Terkilan n sebakpun ada…mana idaknya..afiq dah pandai nyanyikan lagu besday utk aku..dah la dia dok kg….main calling 2 ja…Thanks kat mak afiq(selaku mak long dia) yang tel aku utk si kecik ku….nak wat cam mana..tok minta cucu dia dok kg for 1 week. Rindu katanya dekat cucu depa..
    Thanks 4 (my abgayg)…menghadiahkankan aku 2 helai selendang utk besdayku…dah siap pakai ke tempat kerja pun semalam..so exsited.hehehe.---<@ bagi aku nilai sesuatu barang x penting..yg lebih penting keikhlasannya, kasih syg nya juga kebahgian yg telah dia berikan…@>---.Entah kenapa hari ni aku ada mood nak bercerita…mybe x ada kerja…semua kerja rumah siap buat…abg g Ot.afiq kat kg..aku layan la perasaan.hehehe..siap dok edit gambaq, cerita tentang gambaq, dok berkarya la kononnya…hehehe.. alamak(dah jam 3ptg) nak stop kat sini n nak g solat la….ok bye..tata titi titu…piwwwwwwwwwwwwiiiiiiit.


     

    Tinggal Kenangan

    Tentang gambar ni..nak cerita cikit…ni kengkawan aku dekat poli psp since 2007. Paling 2 lama aku kawan dari uitm penang sapa lagi klu bukan eyda boudville(time ni eyda bertunang). Aku g dgn k.wati bertandang ke rumah dia masa dia bertunang(May 2010). Antara kami Alhamdulillah – suka bercerita tentang suka duka ,juga tempat mengadu domba, n tempat melepas “stress”. (Betoi ka???).hahahaha.Antara semua ni k.wati la paling tua, then k.ida, eyda n aku la paling muda…2 pun beza cikit hari ja dengan eyda…apa 2 pun eyda dah jauh dari kami…lepas dia bertunang x lama 2 dia kawin n terus tinggalkan kami…dia dah g putrajaya la…Dok dengan teman teristimewa…(bila pula kami nak jumpa dia)?????.



    Sambg lagi…..kami ni memang suka beraksi…tak sia 2 banyak bergambar..jadi kenangan buat kita…eyda apa cerita skng????rindu la…Skng ni kami dok rajin belajar wat coklat-handmade. K.yani la dok cerita 2…n kami berminat nak try..cari kat internet…n jadi la…memang sempoi.raya 2011 ni memang banyak telah di jamu kat tetamu…pelbagai corak coklat kami buat..ada masa nanti linda upload hasil kerja kami…nak bagi eyda jelosla…hehehe.

    Monday, September 12, 2011

    ---<@ Rahsia pemakanan ilmuwan Islam @>---

    FAKTA:
    1. Madu – Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktiraf ia ‘shifa’ iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit dan boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Ia perlu diambil dua sudu teh (gunakan sudu plastik) pada waktu pagi dan malam.
    2. Kismis – Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari. 
    3. Susu segar – Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semula jadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri – biri dan lembu yang segar. Ia diminum segelas pada sebelah pagi dan malam.
    4. Telur – Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli – ahli kesihatan mengakui ia adalah makanan yang lengkap dan berkhasiat. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.
    5. Halia – Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halwa. Halwa ialah halia yang dijadikan Dimakan sedikit saja pada waktu pagi.
    6. Buah Delima – Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”



    ---Tip untuk ibu bapa ---

    • Sebaik kandungan mencecah empat bulan, ibu digalakkan baca surah al-Fatihah, ayat Kursi dan surah al-Inshirah.
    Surah Fatihah adalah ibu al-Quran, ayat Kursi bertujuan menghalau gangguan syaitan manakala surat al-Inshirah untuk melapangkan hati dan fikiran.
    Selepas bersalin, baca surah berkenaan ketika menyusukan anak dan dihembuskan di kepala. Ia boleh diteruskan sehingga anak cukup umur.
    Waktu ketika anak antara sedar dan tidak. Rebut peluang bisikkan kata-kata nasihat, pujian dan pesanan. Ambil masa seminit, dua untuk membacakan doa sambil mengusap kepala mereka selain memberikan nasihat.
    • Doakan kejayaan anak, rakan anak mereka, anak rakan dan jiran.


    From: Linda


    Besarkah Nilai Pengorbanan Isteri?

    Jom kita kongsikan kisah ini...Linda dapat dari rakan tempat kerja utk dikongsi bersama  ----<@
    Besar atau kecilnya nilai sesuatu itu selalunya akan terasa bila ia
    hilang atau sudah tiada……….
    Dengan sekian banyak perkara yang isteri lakukan untuk suami, sepatutnya suami adalah orang yang paling tahu dan paling faham akan pengorbanan isterinya. Malah bukan sekadar faham, tetapi juga paling banyak memberi penghargaan kepada isteri atas segala pengorbanan si isteri.
    Bagaimana hendak mengukur besarnya nilai pengorbanan isteri? Bagaimana pengorbanan isteri ini hendak dirasakan oleh suami sebagai pengorbanan? Besar atau kecilnya nilai sesuatu itu selalunya akan terasa bila ia hilang atau sudah tiada. Misalnya, berharganya nilai kesihatan dalam hidup akan benar-benar dirasai waktu ditimpa sakit. Kerana itu dikatakan bahawa ‘mahkota’ sihat hanya dapat dilihat oleh orang yang sakit. “Kesihatan adalah ibarat mahkota yang terletak di atas kepala orang yang sihat, tetapi tiada yang dapat melihatnya kecuali orang yang sedang sakit,”, demikian kata hukamak. Kalau begitu, nilai pengorbanan isteri akan benar-benar dirasai hanya bila isteri tiada di sisi atau terlantar sakit. Waktu itu suami akan benar-benar terasa kehilangan. Terasa seperti putus sebelah tangan atau pincang sebelah kaki. Sebab itu ramai suami yang cukup bimbang jika isteri sakit. Siapa hendak hidangkan makanan, siapa hendak sediakan pakaian waktu hendak pergi kerja, siapa hendak uruskan anak-anak, siapa hendak buat itu dan buat ini. Waktu itu suami akan sangat berterima kasih kepada isteri yang selama ini membantu membereskan banyak urusan dan melakukan pelbagai kerja di rumah.
    Baru terasa bahawa si isteri yang dianggap mempunyai banyak kelemahan atau kekurangan itulah yang menjadikan kehidupan suami lebih terurus. Dalam serba kekurangannya, si isteri itulah yang menjadi penyeri dan pelengkap dalam rumah tangga. Bila dia tiada di sisi, hilang segala seri. Terasa pincang perjalanan rumahtangga. Waktu itu baru terasa bahawa tidak patut isteri ini dimarah-marah kalau dia buat silap.Sedikit ‘demerit’, kesalahan atau kealpaan yang dibuatnya tidak patut membuatkan suami lupa pada segala susah payah dan pengorbanannya. Dan sepatutnya isteri ini sentiasa diberi kalungan penghargaan. Sebab itu, Rasulullah s.a.w tetap mengenangkan Siti Khadijah selepas ketiadaannya walaupun baginda telah berkahwin dengan Siti Aisyah yang lebih muda, cantik dan cerdik.
    “Ya Allah selamatkanlah suami kami, sejahterakanlah kesihatannya. Permudahkanlah urusannya dengan sesama manusia. Jadikanlah ia hamba yang sentiasa mendamba kasihnya kepadaMu ya Allah. Tautkanlah sepenuh kepercayaan dan amanah antara kami bersama. Panjangkanlah umur suami kami, juga umur kami agar sempat kami mendidik generasi kami menjadi insane soleh.”
    Para suami………Bukan mudah untuk kami menggadaikan maruah kalau bukan kepada kalian yang sah dinikahi. Pengorbanan ini hanya sanggup kami lakukan atas ikatan yang memang Allah muliakan…..Ketahuilah para suami, gembiralah hati ini bila berlakunya perubahan pada diri biarpun terpaksa memual loya berbulan-bulan. Meskipun kami tahu diri akan bertarung dengan maut di saat melahirkan, namum detik itu dinanti-nantikan dengan penuh gembira. Apa tidaknya, sesekali berbonjol perut disenggul siku anak dalam kandungan terasa indahnya menyaksikan kejadian Tuhan……………..
    Air mata kami mengalir bila ada suami yang saban pagi sepanjang tempoh berpantang mengusap wajah isteri dengan tuala suam panas sambil menghulurkan batu tungku, “terima kasih di atas pengorbanan sayang. Terima kasih melahirkan anak kita.” Oh, alangkah bahagianya bila semua suami mengungkapkan kata-kata indah itu pada kami. Kalian rela membuangkan sejauh-jauhnya ego dan rasa malu dalam menutur bicara itu. Bukan kami mengharap dibalas emas berbungkal di atas pengorbanan ini tapi bisikan kasih, sayang itu cukup bererti buat kami.
    Ya Allah….. Terasa agungnya kebesaranMu tatkala para suami menadah tangan memohon keampunan di atas kelemahan-kelemahan isterinya, meredhai jodoh yang telah diamanah untuk dididiknya, mensyukuri nikmat dan harga sebuah kesabaran sepanjang hidup bersama………

    Hari tukar status..hehehe..

    Salam semua...hehehe...gambaq ni aku telah selesai di statuskan menjadi isteri org...tup tup tup..hampir setahun setengah di engagement kan ..aku di ijabkabulkan dgn suami tercinta (Azhar Bin Hussin). Tepi aku 2 my sister,merangkap penutup family ku...dia ank ke 11 from 12 beradik...waduh 2..ramai berbangat...hahaha..Aku diijabkabulkan di Masjid kuala Kurau, Perak..(tarik keramat ku at 22.12.2007).Alhamdulillah sepanjang perkahwinanku tiada sebarang permasalahan yg berat tak dapat aku tanggung lagi..moga 2 begitula sehingga keakhirnya...yg sikit 2 biasa la..
    “Sedangkan lidah lagi tergigit...inikan pula kita...manusia...”yer tak yer tak???

    Thursday, September 8, 2011

    Tentang Gambar

    ---<@ Aku with my Prince (Muhammad Afiq Bin Azhar).Nama yang ku pilih dari dlm kandunganku lagi..Masa ni afiq baru 4 month..Baru dok merangkak & belajar pungah barang..hahaha.budak 2 memang macam 2 @>---

    My family masa Hari Raya Aidilfitri 2009 & 2010
    

    Tuesday, September 6, 2011

    Family kak Fatimah
    Along, Ecah n Ayong..(anak saudara n adik)
    Kak diah &  anak - anak..mana abg nan ???)
    -Family Kak Mal sekeluarga-
    Kak Ju sekeluarga - X cukup lagi 2 org..
    Family Habsah n arwah Din bin Teh (raya Aidilfitri 2011)


    -  Afiq n Wan Hussin -

    Salam....Today, nak story cikit Bila tengok gambar ni..teringat aku di satu masa lalu..hehehe..
    Lokasinya Dekat depan klinik Dr. sing di Gurun, KEDAH..
    Time ni afiq demam, batuk berkahak n nak dikatakan dgn mudah memang dia sedang sakit...
    Masa ni afiq dok dgn tok n wan dia lagi di kg. Yan (afiq dok kg hampir 1 thn 1/2  after 4 bulan dilahirkan)..
    Afiq la Cucu Sulong di sebelah husband aku..Tapi di sebelah family ku dia no ke -31..hehehe (ramai dah cucu mak aku)...Berbalik kepada gambaq ni....tok wan memang risau n tak boleh dok diam klu cucu dia sakit n mkn cikit - (x lalu mkn)...pendekkan cerita..bila masuk jumpa Doktor, tok wan n tok ma tak mau masuk sekali dlm bilik PEMERIKSAAN..dia tak sanggup tengok cucu dia ni..maklum la....afiq batuk ada kahak, masa 2 dia baru 9 bln....jadi Doktor 2 nak pam la kahak dia....memang la kena wat kasar cikit,,mat afiq pula bukan boleh org dok pegang n periksa 2 dia.....dia kecik lagi,,tak tau apa 2 pun..aku ni sebagai ibu dia memang sanggup tengok anak aku di buat begitu n memang aku la selalu paksa dia mkn ubat walaupun dgn cara kekerasan..niatku hanya 1, agar afiq cepat sembuh dari segala penyakit......Tak guna kita g bawa jumpa Doktor n ambil ubat..tapi tak bagi dia mkn ubat...
    Lastly : moral of the story: sayang anak ditangan - tangankan...
    (jgn di tangankan depan tok n wan..nanti lain pula jadinya (faham 2 ja la...)


     
    Afiq bergambar bersama Tok Ma n Wan Hussin (year 2010)

    Monday, September 5, 2011




    Afiq---Ibu---Abah


     Lovely couple... (hehehe)

    Ya allah...semoga hubungan kami sekeluarga berkekalan ke akhirnya..
    Juga dilindungi dari perkara yang boleh mengurangkan kasih sayangMu..
    Ku bermohon agar keluarga ku di rahmati  olehNya..

    kad raya 2011 dari abg:
     madah kata yg mengusik jiwa:

    Dikala Cinta berbisik, suaranya memuji Tuhan,
    Dikala kasih terusik, Rasulnya jadi Pilihan,
    Dikala Rindu Berdetik, Kebahgian kita moga berkekalan...

    Ibu Afiq